fej logo
BEMUTATÓTEREM : GALÉRIA : SZABADISKOLA
spacer spacer
BEMUTATÓTEREM
Termékek
Szolgáltatások
Referenciák
Referencia fotók
Kapcsolat
Nyitva tartás
spacer
GALÉRIA
Aktuális kiállí­tás
Korábbi kiállí­tások
Tevezett kiállí­tások
Aktuális eladási kí­nálat
Sajtómegjelenések
huba Művészcsoport
Kapcsolat
Nyitva tartás
spacer
SZABADISKOLA
Program
Jelentkezés
Kiadványok
Fotógaléria
Kapcsolat
Oktatási időpontok
spacer
A főoldalra
spacer
spacer
HUBA® Bemutatóterem és Galéria
1012 Budapest, I. Attila út 133. utcai bejárat
E-mail: hubakft@t-online.hu, fax: 355-4538, 225-8450, Mobil: 06/30/9663303

Kiállí­tó művész(ek): Bóna Ottó
Orchideák párban
A kiállí­tás megtekinthető: 2006-10-18 - 2006-11-15
Meghí­vó letöltése
Kiállí­tási lap letöltése
Kiállí­tott művek
Megnyitó
A kiállí­tás megnyitóján készült képek

BÓNA OTTÓ: ORCHIDEÁK PÁRBAN I. című kiállításának megnyitója

Gréczi Emőke  

Mielőtt egy igazi kiállítás-megnyitó beszédet tartanék, had szóljak a tárlat helyszínéről,

nevezetesen a HUBA Bemutatóteremről, melyet Mészáros Gábor, a világ kevés mérnök-filozófusainak egyike működtet. Mert ő Bóna Ottót, mint egy szépreményű kiállítássorozat első művészét nem azért választotta, mert ki nem volt még itt, vagy hogy ki ajánlotta erősen a barátját, Mészáros Gábor ösztönösen, megérzései alapján választotta őt – és aki eljut odáig, hogy egy ilyen bemutatótermet működtessen, emellett egy izgalmas magángyűjteménnyel rendelkezzen, annak bizonyosan jók a megérzései.

 

Akkor most térjünk vissza e képek alkotójára. Egy fiatal pályakezdő művész kapcsán nem elég a képekről, hanem azok alkotójáról is szót kell ejteni. Bár nem úgy néz ki, de Bóna Ottó esetében a festőművész mögött egy filosz lapul, filosz, mint Fülep Lajos, csak éppen Fülep nem tudott festeni. Bóna Ottó fáradhatatlan művészettörténész, mint Lyka Károly, de látott-e már valaha valaki egyetlen rajzot Lyka Károlytól? Bóna Ottó művészete mögött filozófia, múltból, hagyományból táplálkozó értékrend, az intim témaválasztás mögött univerzális látásmód áll, melyet reményeink szerint egyszer majd mindenki  kezébe vehet, vaskos művészetfilozófia és művészettörténeti kötetek formájában.

 

Ha feltesszük, hogy még ilyen fiatal művész esetében is beszélhetünk életműről, akkor ez a sorozat, az Orchideák párban komoly váltás Bóna Ottó életművében. Egy alapvetően portréfestő vásznáról eltűnnek az emberek, a korábbi képeken rendszeresen szereplő barátok elhagyták a művész műtermét, ami most itt áll üresen, csak éppen valaki itt hagyott néhány szál különleges virágot, amit a művész kedvére elhelyez a tükör előtt, a mosdókagylóban, egy székre ledobott pulóveren, a műanyag irattartók között, és ebből megszületik a hétköznapok apró öröme és békessége. Nézzünk bármelyik képre, látszólag egy szokványos jelenetet látunk, amelyik bármelyikünk lakásában megtörténhet, csak éppen nincs időnk rá, hogy átengedjük magunkat ennek az apróságában is az egyetemességet magába foglaló harmóniának – ezt megteszi helyettünk a művész: rögzíti a pillanatot, és elénk tárja, tessék benne gyönyörködni. Itt van, ez is a te életed, csak éppen nincs időd észrevenni. Az alkotás formájának a valóság lehető legpontosabb tükrözését választja, mert itt nem szabad, hogy gondolatunk az absztrakt alakzatok megfejtése körül járjon, mert nem erről szól, nem ez a művész célja.

Azt mondtam, látszólag szokványos jeleneteket látunk. Csakhogy ezeknek a jeleneteknek rendezője van, nem az élet, hanem maga a művész, aki először tenyérnyi kis rajzokon, kompozíciós vázlatokon megírja a forgatókönyvet, hogy a vásznon végleges formát adjon nekik, létrejöjjön, ahogy ő mondja, egy lehetséges világkép, az élettel szinte megegyező második valóság. Minden lehetséges így, minden megtörténhet ebben a formában. Fikció, amely csak abban különbözik a valóságtól, hogy festészeti problémákat old meg, az elmozdulás, a fény, a felület, vagy az ellentétes viszonylatok ábrázolását.

     

Bóna Ottó diplomamunkájában azt írja: ahogy egy lakás a lakójáról, a művész környezete, műterme, tárgyai a művészről árulkodnak. Nem kérdeztem meg tőle, tud-e róla, hogy a keleti kultúrában az orchidea a kifinomultság, a műveltség és a gyengédség szimbóluma. Ennél a különleges formájú, becses, de színvilágában visszafogott növénynél keresve sem találhatott volna igazabb modellt a bemutatkozáshoz.

Hölgyeim és uraim! Tekintsék meg a kiállítást, mely nálam sokkal többet mond el Bóna Ottóról, az emberről és a művészről!

     

( Elhangzott   2006. október 17-én,     Bóna Ottó    kiállítás    megnyitóján,

HUBA Bemutatóterem  és  Galéria, Bp.)

Copyright HUBA Kft 2007 - Minden jog fenntartva!